השקעות אלטרנטיביות לחברות: מה מומלץ וממה להימנע?

השקעות אלטרנטיביות הן השקעות שאינן נסחרות בדרך כלל ישירות בשוק ההון המסורתי, כגון השקעות בנדל"ן, קרנות גידור, השקעות פרייבט אקוויטי, השקעות חוב לא סחיר וכו'. השקעות אלו עשויות להציע למשקיעים יתרונות שאינם קיימים בשוק ההון המסורתי. יתרונות כגון פוטנציאל תשואה גבוה יותר, פיזור סיכונים וגישה לנכסים שלא זמינים בשוק ההון המסורתי. רובן מוצעות לחברות ולקוחות כשירים.

מהן השקעות אלטרנטיביות?

השקעות אלטרנטיביות הן השקעות שאינן נסחרות בדרך כלל ישירות בשוק ההון המסורתי. מדובר בהשקעות כגון השקעות בנדל"ן, קרנות גידור, השקעות פרייבט אקוויטי והשקעות חוב לא סחיר. השקעות אלו עשויות להציע למשקיעים יתרונות שאינם קיימים בשוק ההון המסורתי, כגון:

  • פוטנציאל תשואה גבוה יותר: השקעות אלטרנטיביות רבות מציעות פוטנציאל תשואה גבוה יותר מהשקעות בשוק ההון המסורתי. לדוגמה: השקעות בנדל"ן מניב/יזמי צפויות תלוי במדינת ההשקעה להניב תשואה שנתית דו ספרתית, בעוד שמניות עשויות להניב תשואה שנתית של 10%-15%.
  • פיזור סיכונים: השקעות אלטרנטיביות יכולות לעזור למשקיעים לפזר את הסיכון שלהם. כך, יוכלו להפחית את הסיכוי להפסד כספי ע"י הקטנת הקורלציה לשווקים המסורתיים. לדוגמה: השקעה בנדל"ן, קרנות נדל"ן וכדומה עשוי להניב תשואה גם כאשר שוק ההון יורד.
  • גישה לנכסים שלא נסחרים בשוק ההון המסורתי: השקעות אלטרנטיביות בדרך כלל מעניקים למשקיעים גישה לנכסים שלא זמינים בשוק ההון המסורתי. למשל השקעות בחברות פרטיות או השקעות בנכסים לא סחירים. דוגמאות לכך הן  תשתיות אנרגיה חליפית, חוות שרתים וכדומה.

עם זאת, השקעות אלטרנטיביות כרוכות גם בסיכונים השונים מהשקעות בשוק ההון המסורתי, כגון:

  • חוסר נזילות: נכסים אלטרנטיביים הם לרוב לא נזילים לתקופה מוגדרת מראש.  כלומר, קשה להנזיל את הכספים במהירות.
  • סיכון ספציפי לנכס: נכסים אלטרנטיביים כרוכים בסיכון ספציפי לנכס. לדוגמה: סיכון לשינויים בשוק הנדל"ן או סיכון להפסד עסקי של חברה פרטית.
  • סיכון מוניטרי: השקעות אלטרנטיביות כרוכות בסיכון מוניטרי (מט"ח, שינוי ריבית). כלומר השווי שלהן עלול להשתנות בהתאם לתנודות בשער החליפין או שינוי בריבית בשוק המקומי .

השקעות אלטרנטיביות מתאימות למשקיעים בעלי הון עצמי גבוה. בעיקר כאלה שמחפשים פוטנציאל תשואה גבוה יותר ופיזור סיכונים. עם זאת, חשוב להבין את הסיכונים הכרוכים בהשקעות אלו לפני שמשקיע בהן.

השקעות אלטרנטיביות בישראל

השקעות אלטרנטיביות הולכות וצוברות פופולריות בישראל בשנים האחרונות. זאת, כתוצאה מההבנה הפיננסית שהולכת וגדלה בשנים האחרונות של המשקיעים והעלייה בשיעור הנזילות של משקיעים ישראלים. משקיעים ישראלים רבים צברו הון עצמי גבוה בשנים האחרונות, מה שמאפשר להם להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות.

בעשור האחרון, התפתחה בישראל תעשייה שלמה של השקעות אלטרנטיביות, עם מגוון רחב של מוצרים ושירותים. בישראל, ניתן להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות באמצעות מספר מסלולים, כגון:

  • קרנות השקעה אלטרנטיביות: קרנות אלו מגייסות כספים ממשקיעים ומשקיעות אותם בנכסים אלטרנטיביים.  כגון נדל"ן, קרנות נדל"ן , קרנות גידור , השקעות פרייבט אקוויטי ,תשתיות וכו.
  • קרנות פנסיה: קרנות פנסיה רבות מציעות כיום מוצרים המאפשרים למשקיעים להשקיע בנכסים אלטרנטיביים. יתרה מזו, הן משתמשות בעצמן במוצרים אלו על מנת לשפר את התשואות למשקיעים.
  • גופי השקעות שונים : חברות ניהול השקעות מסוימות מציעות מוצרי השקעות אלטרנטיביות. הבחירה במסלול ההשקעה המתאים תלויה בצרכים ובמטרות של המשקיע.

השקעות אלטרנטיביות המתאימות לחברות

ההבנה הפיננסית של המשקיעים הפרטים גרמה לחברות רבות לשלב בתוך תיק ההשקעות שלהן מרכיב של השקעות אלטרנטיביות.  דוגמאות טובות הן קרנות גידור, נדל"ן, אמנות ועוד. אלו יכולות להציע מספר יתרונות עבור חברות:

ראשית, השקעה בקרנות גידור פרטיות מאפשרת פיזור והקטנת סיכון. במקביל הן שומרות על תשואה חיובית בטווח הארוך. הקרנות משקיעות במכשירים פיננסיים מגוונים ומנסות "להכות" את השוק בין אם הוא עולה או יורד.

שנית, השקעה במקרקעין כגון משרדים, מרכזי מסחר ופארקים תעשייתיים יכולה לספק תזרים מזומנים יציב משכירות או עליית ערך הונית בטווח הארוך.

שלישית, רכישת יצירות אמנות ופריטי אספנות נדירים עשויה לשמש כאמצעי לשמירת הון ריאלי וערך כנגד אינפלציה. בנוסף, במקרים מסוימים ניתן ליהנות מפטור ממס לפי חוק עידוד השקעות הון.

מכאן שהשקעות אלטרנטיביות יכולות להוות תוספת אטרקטיבית לתיק ההשקעות של חברות שונות. עם זאת חשוב לפזר בין מספר סוגים ולהיעזר במומחים פיננסים מקצועיים, כדוגמת חברת המתמחות בליווי ההשקעות כגון ספרטה קפיטל, וזאת על מנת למזער סיכונים.

החשיבות של בחירת מנהל השקעות מקצועי

בעולם ההשקעות האלטרנטיביות, בחירת מנהל השקעות מנוסה ומקצועי היא מרכיב מפתח להצלחה וניהול סיכונים נכון.

ראשית, חברה לליווי השקעות טובה עם ניסוי רב , כמו ספרטה קפיטל, יכול להנגיש הזדמנויות השקעה בשווקים למשקיעים פרטים שאינם חשוף אליהם. לדוגמה, רכישת נכס מקרקעין במחיר אטרקטיבי על פני תקופות שונות שציבורי המשקיעים הכללי איננו מודע לקיומם .

שנית, למנהל יש את הניסיון והידע לבצע ניתוח עמוק של השקעות פוטנציאליות מבחינת פרמטרים כגון תזרים מזומנים צפוי, פוטנציאל צמיחה ורמת סיכון. זה עוזר להימנע מטעויות יקרות.

שלישית, מנהל השקעות איכותי יכול למקסם את התשואה על ההשקעה באמצעות שימוש באסטרטגיות מתוחכמות כגון מינוף פיננסי. בנוסף, ניהול מקצועי של ההשקעות לאורך זמן תורם לביצועים.

לכן, גם אם המשקיע מעוניין להשקיע באופן עצמאי מומלץ להיעזר בליווי השקעות מנוסה ובעל ניסוי שיכוון, ילווה ואף ינהל עבורו חלק מהתיק במקביל. העלות שווה את התועלת. בעיקר חשוב להבין את החשיבות של מתכנן פיננסי בעת משבר.

לסיכום

השקעות אלטרנטיביות הולכות וצוברות פופולריות בישראל בשנים האחרונות, והן צפויות להמשיך לצמוח בשנים הבאות. חברות רבות גם מתחילות להשתמש בהשקעות אלטרנטיביות להשגת מגוון מטרות, כגון גיוס הון, פיזור סיכונים וניסיון בהשגת תשואות עודפות לאורך זמן. השקעות אלטרנטיביות יכולות להיות השקעה בעלות ערך רב עבור משקיעים בעלי הון עצמי גבוה המסוגלים לעמוד בתנאים של הקרנות כגון אובדן נזילות. אין זה מוצר המתאים לכל משקיע. עם זאת, חשוב לבחור את ההשקעה המתאימה ולנהל את הסיכונים בצורה נכונה נבונה ועקבית.

 

הישארו מעודכנים

אנו בוחנים את מכלול הנכסים בצורה מקיפה ומקצועית ובונים את אסטרטגיית ההשקעה
המתאימה ביותר לצרכי הלקוח. בחינה שוטפת של תיק הנכסים יחד עם ניהול הסיכונים ובחינת המוצרים
נעשית באופן קפדני ע״י צוות מומחים.

אנו בעלי ניסיון ומומחיות רבה בתחום הפיננסים ומעניקים ליווי ופיקוח עבור לקוחותינו:

  1. בניית אסטרטגיית השקעות בהתאמה לצרכי התא המשפחתי.
  2. יישום התוכנית תוך בחינת העלויות והקפדה בבחירת מנהלי ההשקעות המטפלים בכספי לקוחותינו.
  3. כחלק מניהול המעקב אנו שולחים דוחות תקופתיים עם תמונת מצב עדכנית.
  4. ביצוע התאמות בתוכנית ע״פ שינויים בצרכי הלקוח והתאמת המוצרים למצב השוק ולרגולציה.
  5. אנו מקפידים בבחירת נותני השירות החיצוניים שאנו נעזרים בהם כגון:
    יועצי מס ורו״ח, ליווי משפטי, מעבר בן דורי, חשבונות נאמנות ועוד.

Sparta Capital

ספרטה מאמינה בראייה של כל אדם וצרכיו הפרטיים ומתאימה לו את החבילה המקצועית ביותר. ספרטה היא לא לכל אחד: לא מבטיחים תשואה, מבטיחים שימוש בידע הכי רחב שקיים בשוק והתאמה שלו לצרכים שלך. ספרטה מביאה ידע ומקצוענות שהיו בעבר שמורים ללקוחות מוסדיים ומנגישה אותה ללקוחותיה. לספרטה איכפת מהלקוח, הוא לא עוד תיק.

דילוג לתוכן