השקעות פסיביות: כל מה שחשוב לדעת

השקעות פסיביות – מהן? מה ההבדל בין השקעות פסיביות לאקטיביות והאם הן רווחיות? מה רמת הסיכון בהשקעה פסיבית? תשובות לשאלות אלו ועוד כאן בהמשך. כל מה שרציתם לדעת על השקעות פסיביות ולא היה לכם את מי לשאול.

מהן השקעות פסיביות?

השקעות פסיביות הן השקעות המתבצעות בשוק ההון באמצעות רכישת מוצרים פיננסים העוקבים אחר מדדים שונים ברכישת תעודות סל, ETF . השקעה פסיבית היא השקעה בה הביצועים מייצרים תשואה כמעט זהה לתשואת מדד המניות הנבחר. כך לדוגמה, השקעה פסיבית במוצר מחקה מדד ת"א 125 תייצר תשואה חיובית או שלילית בהתאם לביצועים אותן הראו כלל חברות המדד בתוך תקופת ההשקעה פחות עלות דמי הניהול.

תקופת ההשקעה

השקעות בתעודות סל או בקרנות מחקות מדד הן לרוב ארוכות טווח. זאת, במטרה לגדר סיכונים ולמזער את חשיפת ההשקעה לתנודתיות השוק. אירוע לדוגמה – בשנת 2008 בארה"ב מי שישב וחיכה בסבלנות המדדים תקנו.

מי המנהל בפועל של ההשקעה הפסיבית?

היתרון של השקעה פסיבית נעוץ בעובדה שהיא לא דורשת ניהול מתמיד. השקעה זו אינה מתבססת על מיון ובחירה של מניות. אינה מצריכה עדכונים שוטפים ופעילויות קניה ומכירה על מנת לייצר רווחים. זו הסיבה לכך שהיא נחשבת להשקעה בעלויות ניהול נמוכות ביחס להשקעות אקטיביות.

השקעה פסיבית – למי זה מתאים?

לפי משנתם של כלכלנים בינלאומיים כמו ויליאם שארפ, וורן באפט רוברט שילר ועוד, השקעות פסיביות הן מכשיר השקעה אולטימטיבי עבור משקיעים פרטיים בשוק ההון. קביעה זו מתבססת על תכונות השקעה בטוחות כגון: פיזור סיכונים, עבר היסטורי מרשים של ביצועי מדדים מובילים בטווח הארוך , סינון טבעי על ידי מנגנון מובנה במדד של בחירת המניות הטובת לכניסה למדד והוצאת המניות הפחות טובות החוצה מהמדד וכן דמי ניהול נמוכים ויכולת להשקיע גם ללא ידע ומיומנות רבים.

רמת סיכון

בדרך כלל השקעות פסיביות הן לטווח ארוך, לכן הן לא מתאימות לכלל המשקיעים. הן דורשות יכולת התמודדות וחוסן נפשי מול תנודות משמעותיות בשוק ההון בפרט שמדובר במדדי מניות לצד יכולת ברמה הפיננסית להשקיע את הכספים באפיק לטווח ארוך שלעיתים זה מדמה החזקה בנכס לא נזיל במשך תקופת ההשקעה.

לפני החלטה על השקעה חשוב לקחת בחשבון מאפייני השקעה שונים בעיקר בתחום ניהול הסיכונים. חשוב להבין כי כל תעודת סל מציעה רמות סיכון שונות בהתאם לשווי החברות אותן כולל המדד, הסקטור ומאפייני המדינה בה מתבצעת ההשקעה. לרוב, השקעה במדינות מפותחות נחשבת ליציבה יותר ובטוחה ביחס להשקעה במדינות מתפתחות. בנוסף, השקעה בחברות גדולות ומבוססות גם היא נחשבת ליציבה יותר. מודעות להשפעה של נתוני המדד על רמת הסיכון תאפשר לבצע השקעה בצורה מושכלת. ייעוץ עם איש מקצוע המכיר את שוק ההון בצורה מעמיקה יוכל לשפוך אור על סוגי ההשקעות ולכוון להשקעה מניבה.

מה ההבדל בין השקעה אקטיבית להשקעה פסיבית ומה משתלם יותר?

השקעה פסיבית מתמקדת במדדים כגון: נאסד"ק, S&P בארה"ב , ת"א 35 ות"א 125. בנוסף,  השקעות הצמודות לסקטורים השונים בתוך מדדי המניות המובילים. לדוגמא : פארמה ,בנקים, נדל"ן ,מדדי אג"ח, מטבעות, סחורות ועוד. השקעות במדדים אלו תתבצע באמצעות מכשירים פיננסיים ייעודיים: קרנות מחקות ותעודות סל וETF .

השקעה אקטיבית היא השקעה בה המשקיע או מנהל תיק ההשקעות בוחן כל מניה, משווה אותה מבחינת רמת ביצועים וסיכון ומתכנן לבצע קניה בזול ומכירה במחיר גבוה יותר. כשמה כן היא: דורשת השקעת זמן ומאמץ בחקירה ומסחר בשוק ההון.

לגבי הסוגיה: 'מה משתלם יותר?' כמובן שאין תשובה אחת חד משמעית. עם זאת, כלכלנים בכירים בעולם מצביעים על עדיפות להשקעה במוצרים פסיביים כיוון שבטווח הארוך פעמים רבות הם מראים תשואות גבוהות יותר מאשר בהשקעות אקטיביות. בנוסף, השקעות פסיביות כוללות עמלות ודמי ניהול נמוכים יותר.

מנגד, השקעות פסיביות מניבות פחות ביחס לתשואות של מניה בודדת או מספר מניות בודדות וכן במידה ונבחרת מניה של חברה הזנק מצליחה תיתכן תשואה גבוהה יותר ביחס להשקעה פסיבית הכבולה למניות של מדד מסוים בו בדרך כלל חברות חברות יציבות יותר.

מוצרי השקעה פאסיביים: יתרונות וחסרונות

השקעה בכלים פאסיביים חושפת את המשקיע לקשת של יתרונות לעומת מספר חסרונות משמעותיים. השקעה מקצועית במוצרים פאסיביים תכלול בחינה מדוקדקת של הצדדים לכאן ולכאן ותיבחר בהתאמה למכלול התכונות של ההשקעה.

יתרונות

  • פיזור סיכונים מוגבר באמצעות השקעה בסל הכולל חלוקה של הכספים במספר סקטורים פסיביים יחד. פיזור זה מאפשר את הקטנת הסיכון בהשקעה ותנודתיות מול מניה בודדה.
  • קבלת דיבידנדים בהשקעה ביחידת מדד המורכבת מכמות מניות רבה.
  • אפשרות לניצול ירידה בשוק באמצעות רכישת קרנות סל בחסר.
  • רמת נזילות גבוהה יחסית ברכישות קרנות פסיביות בכמות קטנה להקטנת הסיכון.
  • הימנעות מניהול שוטף של ההשקעה וחיסכון בדמי ניהול.
  • אפשרות להיות חלק ממגמת שוק משתלמת מבלי לבצע מחקר אודות כל חברה, לקרוא דוחות כספיים וללמוד על רמת הרווחיות שלה. השקעות פסיביות עוסקות במדדים של מניות מובילות ולא נדרש להשקיע מאמץ בבחירת המניות.
  • אסטרטגיית השקעה זו מוכחת כאופטימלית עבור רוב המשקיעים בבורסה לניירות ערך מכיוון שהיא מאפשרת פיזור סיכונים מקסימלי לצד דמי ניהול נמוכים ותשואות גבוהות בטווח הארוך.

חסרונות

  • רבים מהמשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון אליו הם חשופים ברכישת מוצרים עוקבי מדד. במקרים רבים הם אף לא יודעים באילו נכסים הכסף שלהם מושקע. לעיתים, בעקבות חוסר הידע עלול המשקיע להתקשות בפיזור ההשקעה באופן נכון.
  • השקעות פסיביות הן לרוב השקעות לטווח ארוך ואינן מתאימות לכל סוגי המשקיעים.
  • השקעה פסיבית אינה מאפשרת לנצל את הפוטנציאל הגלום במניה של חברה בודדת. לדוגמה: חברת סטארט אפ בתהליך שגשוג או כל חברה אחרת בתהליך של נסיקה. השקעה פסיבית פחות מתאימה לאנשים המעוניינים לבצע מהלכי קניה ומכירה מהירים ולנסות לתזמן את השוק בזמן אמת לטובת ניסוין עשית רווחים מהירים.
  • השקעה פסיבית לא מתאימה לכל משקיע. זאת,  כיוון שהיא דורשת חוסן נפשי בהתמודדות עם תנודות גבוהות בשוק ההון במשך תקופת ההשקעה.  כאמור, בד"כ מדובר בתקופה מתמשכת על פני זמן ארוך.

אילו סוגי השקעות פסיביות קיימות בשוק?

להלן מספר דוגמאות רלוונטיות להשקעות פסיביות:

קרנות של מניות דיבידנדים

מניות הכוללות חלוקת דיבידנדים הם הדרך הנפוצה והפשוטה ביותר לייצר הכנסה פסיבית. המשוואה היא כזו: כשהחברה בה מושקע הכסף מרוויחה יותר – חלק מהרווח יחולק למשקיעים בצורה של דיבידנדים. כאן יכול המשקיע לבחון האם משתלם לו להשקיע את הכסף שוב או להשתמש בו לצרכיו.

תשואות דיבידנדים שונות בין חברה אחת לאחרת ובין שנה אחת לאחרת. מי שאינו בטוח מהו האפיק המנייתי הנכון עבורו יכול לבחור מתוך מניות בעלות תווית אריסטוקרט דיבידנד. אלו מניות שיש להן רזומה של 25 שנות חלוקת דיבידנדים ברווח משמעותי למשקיעים.

קרנות השקעת נדל"ן

למרות שבשנים האחרונות קיימת תנודתיות בשוק הנדל"ן, אפיק זה עדיין נחשב לבחירה מועדפת עבור משקיעים המעוניינים בתשואה בטווח הארוך. נדל"ן נחשב להשקעה יציבה ביותר וישנם נכסים שאף יכולים לייצר לבעליהם הכנסה קבועה. השקעה בנדל"ן מתאפשרת גם באמצעות קרנות ריט (קרנות ספציפיות המשקיעות בנדל"ן) קרנות אלו משלמות למשקיעים באמצעות חלוקת דיבידנדים – 90% מההכנסה החייבת.

קרנות המתמחות בסחורות

קרנות העוקבות אחר סל של סחורות שונות כמו: מחיר הזהב , הכסף ,פלטינה ועד חיטה , נפט , גז ,בקר וכו.. ניהול הקרנות נעשה באופן פסיבי מה שחוסך עלויות של ניהול ויוצר תחלופה ברמה נמוכה יותר.

אילו סוגי השקעות פסיביות רווחות בישראל?

השקעות פסיביות הן מכשיר השקעה נפוץ בעולם. גם בישראל ניתן להשקיע בצורה פסיבית. אפיקי ההשקעה העיקריים הם: קרנות מחקות מדד וקרנות סל. מוצרי השקעה אלו מקבילים ל-ETF בשוק האמריקאי. השקעות מסוג זה ניתנות לביצוע תחת תיקי השקעות בבנק, קופות גמל בניהול אישי בבורסה או בבתי השקעות.

לסיכום

השקעות פסיביות כוללות השקעה בתעודות סל או במוצרים פיננסיים העוקבים אחרי סוגים שונים של מדדי שוק ואינם דורשים ניהול שוטף מצד המשקיע או מנהל תיק השקעות. מדדים מכילים עשרות, מאות ואף אלפי מניות ומאפשרים פיזור סיכונים מיטבי. נוסף על כך, עלויות ניהול השקעה זו נמוכות וביצועי המדד בטווח הארוך לרוב מניבים תשואות גבוהות. עם זאת, חשוב לדעת כי השקעה פסיבית לא מתאימה לכל סוגי המשקיעים בהתאם לאופייה ולצורך להשקיע את הכספים לתקופה ארוכה תוך חשיפה לתנודות רבות בשוק ההון. אנו ממליצים בחום לעשות תכנון פיננסי מותאם אישית כל אחד על פי צרכיו.

 

 

הישארו מעודכנים

אנו בוחנים את מכלול הנכסים בצורה מקיפה ומקצועית ובונים את אסטרטגיית ההשקעה
המתאימה ביותר לצרכי הלקוח. בחינה שוטפת של תיק הנכסים יחד עם ניהול הסיכונים ובחינת המוצרים
נעשית באופן קפדני ע״י צוות מומחים.

אנו בעלי ניסיון ומומחיות רבה בתחום הפיננסים ומעניקים ליווי ופיקוח עבור לקוחותינו:

  1. בניית אסטרטגיית השקעות בהתאמה לצרכי התא המשפחתי.
  2. יישום התוכנית תוך בחינת העלויות והקפדה בבחירת מנהלי ההשקעות המטפלים בכספי לקוחותינו.
  3. כחלק מניהול המעקב אנו שולחים דוחות תקופתיים עם תמונת מצב עדכנית.
  4. ביצוע התאמות בתוכנית ע״פ שינויים בצרכי הלקוח והתאמת המוצרים למצב השוק ולרגולציה.
  5. אנו מקפידים בבחירת נותני השירות החיצוניים שאנו נעזרים בהם כגון:
    יועצי מס ורו״ח, ליווי משפטי, מעבר בן דורי, חשבונות נאמנות ועוד.

Sparta Capital

ספרטה מאמינה בראייה של כל אדם וצרכיו הפרטיים ומתאימה לו את החבילה המקצועית ביותר. ספרטה היא לא לכל אחד: לא מבטיחים תשואה, מבטיחים שימוש בידע הכי רחב שקיים בשוק והתאמה שלו לצרכים שלך. ספרטה מביאה ידע ומקצוענות שהיו בעבר שמורים ללקוחות מוסדיים ומנגישה אותה ללקוחותיה. לספרטה איכפת מהלקוח, הוא לא עוד תיק.

דילוג לתוכן