פנסיה או תיק השקעות אישי: יתרונות וחסרונות

תוחלת החיים עלתה וממשיכה לעלות יחד עמה צפויים לפורשים רבים שנים ארוכות בגמלאות. רבים מעוניינים לדעת כיצד להשקיע את הכספים שלהם על מנת להגדיל את הפנסיה וליהנות מרמת חיים גבוהה ולשמר את רמת החיים הקיימת גם ביום שלאחר פרישה מעבודה. כעת עומדת בפניהם שאלה משמעותית: האם להפקיד את הכספים בקרן הפנסיה לצורך הגדלת הקצבה החודשית הקיימת או לבחור בתיק השקעות אישי? כאן בכתבה ערכנו מחקר מקיף וחזרנו עם ידע חשוב: פנסיה או תיק השקעות? היתרונות, החסרונות ומידע נוסף שיכול לשפוך אור על הסוגיה.

פנסיה או תיק ניירות ערך – מה כדאי?

בהנחה שיש לכם פנסיה בסיסית שהופרשה במשך השנים מתוך משכורת העבודה שלכם.  אתם בעצם שואלים מה לעשות עם סכום חד פעמי גדול?  האם לייצר ממנו הכנסה בצורת קבלת קצבה מהקרן הפנסיונית או משיכה מתיק השקעות? לכל צד יש יתרונות לצד סיכונים. עליכם לבחור באפיק הנכון על פי מאפייני החוסך ומצב בריאותו. כאן המקום לציין את החשיבות של תכנון פיננסי הוליסטי.

פנסיה – האופציה האופטימלית למי שיחיה שנים רבות לאחר הפרישה

התכונה המשמעותית ביותר בחסכון פנסיוני היא שהוא אינו מוגבל במספר שנים.  חסכון פנסיוני מעניק קצבה לפורשים לכל ימי חייהם. אדם הצפוי לחיות שנים ארוכות מומלץ להמיר חיסכון בקצבה מקרן פנסיה מה שיגדיל את הקצבה שתשולם לו מדי חודש באופן קבוע.

השאלה הנשאלת כמובן היא: איך אדם יכול להעריך את מספר שנות חייו? אז לא, עוד לא נולד האדם שיודע מה מספר שנות החיים שנקצבו לו. עם זאת, נתונים כמו מצב בריאותי ואורח חיים עשויים להצביע על מגמה. כך אדם השומר על שגרת חיים בריאה, תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון עשוי באופן טבעי להאריך ימים על פני מי שצורך ג'אנק פוד, אינו מתעמל ומעשן בקביעות.

מדינת ישראל מעריכה את תוחלת הפרישה במדינת ישראל כך: 84.5 בגברים ו-86.6 בנשים. אולם, קרנות הפנסיה יצרו ממוצע אחר המתחשב בכך שמי שבוחר בקצבה פנסיונית הוא לרוב אדם בריא שצפויות לו שנות חיים ארוכות. לכן חישוב תוחלת החיים הוא גבוה יותר: 87.7 לגברים ו-89.8 לנשים.

שימו לב, לאחר שיבחר אדם בקרן פנסיה להשקיע בה את כספו, הוא אינו שולט עוד על הכסף.  הוא מקבל התחייבות לקבלת קצבה מדי חודש לכל החיים וכן קצבת שארים לאחר מותו. עם זאת, במידה ושני בני הזוג יעזבו את העולם – הקרן תפסיק לשלם את הקצבה.

תיק השקעות אישי

הכלל הרווח בתחום תיקי ההשקעות הוא שהמשיכה הנכונה מדי שנה עומדת על 4% מכלל הסכום להשקעה. נתון זה מתבסס על העובדה כי בממוצע התשואה ה״בטוחה״ בשוק ההון עומדת על 4% בשנה.

לפי כך יוצא שבמשיכה מתיק ההשקעות חוסכים יקבלו פחות מאשר בחיסכון בקרן פנסיה. עם זאת, השליטה על הכסף נשארת בידי בעל תיק השקעות. במידה ובעל ההשקעה יעזוב את העולם – המוטבים ירשו את כספו.

כמו כן, יש לקחת בחשבון את נתוני האינפלציה המשפיעים על ערך הכסף שלנו בפועל. כך, גם במצב שבו תיק ההשקעות מייצר לנו 4% תשואה בשנה ובמקביל אנחנו מושכים את אותם האחוזים מהתיק מדי שנה – אנו מאבדים מערך ההון שלנו בעקבות אותם נתוני אינפלציה (המוערכים בכ-2% בשנה בממוצע)

תיק השקעות – למי זה מתאים?

בהתאם לעובדה שמשיכה שנתית מתיק השקעות נמוכה ממשיכה מקרן פנסיה – חשוב להבין מתי השקעה בתיק השקעות היא פעולה נבונה:

הכנסה נוספת נדרשת נמוכה מ-6%

למרבית הישראלים היוצאים לגמלאות ישנו חיסכון פנסיוני. לכן, יש לבחון האם הכנסה הנוספת הנדרשת בפרישה גבוהה מ-6%. במידה ולא, מומלץ לבצע משיכה מתיק ההשקעות בשיעור 4% וגם להבטיח את השליטה בכספים לאורך התהליך.

תוחלת חיים חזויה

פרמטר נוסף העשוי להשפיע על החלטה הוא תוחלת חיי החוסך החזויה. אם צפויה לחוסך באופן טבעי תוחלת חיים נמוכה משמעותית מתוחלת החיים לפי הערכת קרן הפנסיה, עדיף להשקיע את הכסף בתיק השקעות ולמשוך מדי שנה כ-6%. אופציה זו תנצל את הסכום המירבי בחיי החוסך ולאחר מכן תאפשר הורשה למוטבים.

יש לזכור כי כספים המושקעים בשוק ההון חייבים במס רווחי הון.  לאחר גיל 60 במידה וזו הכנסה יחידה – המס יהיה מתואם עם דרישות מס מיגיעה אישית. כלומר, שיעור המס על רווחים שנצברו בתיק לא יהיה גבוה מ-25%.  בנוסף, אם לפורש אין הכנסות נוספות הוא עשוי ליהנות משיעורי מס בהפחתה. זאת,  בהתאם לגובה הכספים שנמשכו. נוסף על כך ניתן יהיה לקזז משיעור המס הנדרש נקודות זיכוי שלא נוצלו במשך השנים. כל אלו צריכים לבוא בחשבון בבחירת אפיק להשקעת כספים לקראת פרישה.

לסיכום: פנסיה או תיק השקעות אישי?

כדי לבחור באפשרות הנכונה יש להעריך את מספר שנות הפורש החזויות לצד רמת ההכנסה הנוספת הנדרשת. לפי נתונים אלו לבדוק האם כדאי לבחור בתיק השקעות שמוגבל מבחינת הסכום אך משאיר את השליטה בידי הפורש, לעומת פנסיה המעניקה קצבה למשך כל החיים.

הישארו מעודכנים

אנו בוחנים את מכלול הנכסים בצורה מקיפה ומקצועית ובונים את אסטרטגיית ההשקעה
המתאימה ביותר לצרכי הלקוח. בחינה שוטפת של תיק הנכסים יחד עם ניהול הסיכונים ובחינת המוצרים
נעשית באופן קפדני ע״י צוות מומחים.

אנו בעלי ניסיון ומומחיות רבה בתחום הפיננסים ומעניקים ליווי ופיקוח עבור לקוחותינו:

  1. בניית אסטרטגיית השקעות בהתאמה לצרכי התא המשפחתי.
  2. יישום התוכנית תוך בחינת העלויות והקפדה בבחירת מנהלי ההשקעות המטפלים בכספי לקוחותינו.
  3. כחלק מניהול המעקב אנו שולחים דוחות תקופתיים עם תמונת מצב עדכנית.
  4. ביצוע התאמות בתוכנית ע״פ שינויים בצרכי הלקוח והתאמת המוצרים למצב השוק ולרגולציה.
  5. אנו מקפידים בבחירת נותני השירות החיצוניים שאנו נעזרים בהם כגון:
    יועצי מס ורו״ח, ליווי משפטי, מעבר בן דורי, חשבונות נאמנות ועוד.

Sparta Capital

ספרטה מאמינה בראייה של כל אדם וצרכיו הפרטיים ומתאימה לו את החבילה המקצועית ביותר. ספרטה היא לא לכל אחד: לא מבטיחים תשואה, מבטיחים שימוש בידע הכי רחב שקיים בשוק והתאמה שלו לצרכים שלך. ספרטה מביאה ידע ומקצוענות שהיו בעבר שמורים ללקוחות מוסדיים ומנגישה אותה ללקוחותיה. לספרטה איכפת מהלקוח, הוא לא עוד תיק.

דילוג לתוכן