מהו סיכון ריבית ואיך להתמודד איתו כמשקיע פרטי או כשיר?

 מהו סיכון ריבית? זהו המאמר השלישי בסדרת המאמרים שלנו על גורמי סיכון מהותיים בהשקעות וכיצד להתמודד איתם. ניתן ללחוץ ולהגיע אל המאמרים הקודמים בסדרה בנושא סיכון שוק וסיכון ספציפי.

משקיעים פרטיים וכשירים תמיד יסכימו על דבר אחד: השקעה בשוק ההון היא דרך מצוינת להגדיל את החסכונות לאורך זמן. עם זאת, נדרשת מודעות לסיכונים הכרוכים בכך. היום, נתמקד בסיכון ריבית (Interest Rate Risk) וכיצד להתמודד איתו.

סיכון ריבית הוא אחד מגורמי סיכונים המרכזיים והמשפיעים ביותר על תיקי השקעות באופן ישיר. גורם סיכון זה משפיע מאוד על שלב קבלת ההחלטות לפני בניית תמהיל לתיק השקעות. כל עלייה בשיעורי הריבית שנקבעת ע"י הבנקים המרכזיים, יוצרת השפעה ישירה על שוק ההון, משפיעה על מחירי המניות, האג״חים והנכסים השונים הנסחרים.

הקשר שנגרם בעקבות עליית ריבית והשפעתה על מחיר המניות והסחורות השונות, הוא קשר מורכב. בפשטות: כאשר הבנק המרכזי מעלה את הריבית, המשמעות הישירה היא שמחיר על הכסף עולה. כשזה קורה,  משקיעים (פרטיים וכשירים) מעדיפים השקעות בנכסים המניבים תשואה בטוחה יותר מאשר שוק ההון. נכסים כאלו יכולים להיות קרנות כספית ,פיקדון בבנק ,מק"מ (מלווה קצר מועד) של בנק ישראל.  לעתים, ירידה בביקוש למניות, אג״חים וכו׳ – היא ירידה (ולעיתים אפילו צלילה) במחירי הנכסים.

הבנה מעמיקה של גורם סיכון הריבית מחייב ביצוע הגנה יעילה על תיק ההשקעות. זו  חובה של כל משקיע ששואף להגדיל את תיק ההשקעות שלו בטווח הארוך.

מטרת המאמר היא לצייד אותך בידע ובכלים הדרושים לקבלת החלטות השקעה מושכלות יותר וניהול סיכונים יעיל.  כך אנו עושים עם כל לקוח כאן בספרטה קפיטל.

הגורמים העיקריים לסיכון ריבית (Interest Rate Risk)

סיכון ריבית, כמו שנכתב לפני, הוא סיכון הנובע מעליית הריבית במדינות שונות. דבר שמשפיע על מחירו של הכסף באופן ישיר. גורמים אלו יכולים לכלול:

  • משך ההשקעה: האם אנחנו משקיעים לטווח קצר, או לטווח ארוך? ניקח לדוגמה אג״חים לטווח קצר ולטווח ארוך. אג״ח לטווח קצר, לרוב לא יושפע כל כך משינויים בריבית.  לעומת זאת, אג״ח לטווח ארוך יהיה רגיש מאוד לשינויים בריבית. ככל שטווח ההשקעה שלנו ארוך יותר, אנחנו יותר חשופים לאפשרות של שינויים בריבית ע״י הבנק המרכזי.
  • מדיניות בנק מרכזי: החלטות בפועל של בנק מרכזי משפיעות באופן ישיר על שוק ההון. אפילו השערות עתידיות לגבי מדיניות הריבית של אותו בנק מרכזי משפיעות על מחירי הנכסים בשוק.
  • אינפלציה: כאשר האינפלציה גבוהה, היא שוחקת את ערך הכסף וערכו יורד. כשערך הכסף יורד – הבנק המרכזי שואף לעצור מגמה זו בדרך כלל ע"י העלאת הריבית. כך בעצם העלאת הריבית גורמת לכסף להיות יקר יותר, כתגובה הכספים עוברים ל״חניה״. למשל: בפקדונות, מק"מ, קרנות כספיות לטובת צבירת ריבית גבוהה. מהלך זה גורם להאטה בביקושים למוצרים בשווקים שהמטרה הסופית של הבנק המרכזי להוריד את קצב האינפלציה.

גורמי הסיכון אלו משפיעים משמעותית על תיק ההשקעות שלכם. הם משפיעים על על קצב צמיחתו והשווי שלו בכלל. משך ההשקעה, קצב האינפלציה ומדיניות הבנקים המרכזיים הם שלושה גורמים שמשחקים תפקיד מכריע בקביעת רמת סיכון הריבית על תיק ההשקעות שלכם. כמשקיעים, עליכם להבין את ההשפעה של כל אחד מהם עם מנת לקבל החלטה מושכלת.

דרכי התמודדות עיקריות עם סיכון ריבית

כדי לצמצם עד כמה שאפשר את רמת סיכון הריבית, ישנן כמה דרכי התמודדות.  בספרטה קפיטל אנחנו שמים עליהן דגש. כמובן אנו מציעים גם לכם לשים אליהן לב:

גיוון תיק ההשקעות

דרך יעילה להתמודד עם סיכון ריבית, ממש כמו בהתמודדות עם גורמי הסיכון האחרים עליהם דיברנו עד עכשיו בסדרת המאמרים הזו, היא לפזר את ההשקעות שלכם בין ענפים, סחורות, חברות ומדינות שונות. המטרה היא להפחית את התלות בבנק מרכזי מסוים שעשוי לקבל החלטות שישפיעו על תיק ההשקעות שלכם בצורה משמעותית. כך, במידה ושוק מסויים נפגע בעקבות אחד מגורמי הסיכון, תיק ההשקעות שלכם ישרוד את זה ופשוט יחכה לתיקונים בטווח הארוך.

השקעה באג״חים צמודי מדד וקצרי מועד

אג״חים צמודי מדד משקפים את מחירי המשק, את עליית המחירים והאינפלציה.  זאת כיון שהם צמודים למדד המחירים לצרכן, שמושפע ישירות מגורמים אלו. כאשר אתם משקיעים באג״חים צמודי מדד, אתם כמשקיעים מוגנים יחסית מאובדן כוח הקנייה של הכסף. בנוסף, מכיוון שהתשואה של אג״חים צמודי מדד קשורה לאינפלציה זה מקטין את השחיקה של הכספים בתקופות של אינפלציה גבוהה בכלכלה.

גידור באמצעות נגזרים

הרבה אנשים בטוחים שמסחר בנגזרים הוא מסחר בדרגת סיכון גבוהה. אבל, הנגזרים באים להגן עלינו. נכון, מי שלא יודע כיצד לסחור ולהשתמש בהם להגנה על התיק, עשוי לעשות נזק עצום לתיק ההשקעות שלו. אך זה כבר למאמר אחר.

בעבודה נכונה וחכמה, ניתן להשתמש בנגזרים, כגון אופציות וחוזים עתידיים, על מנת להגן על תיק ההשקעות שלנו מפני הסיכון של עליית הריבית. קריטי לציין ששימוש בנגזרים דורש ידע וניסיון ויש להתייעץ עם מומחה בתחום!

בניית תמהיל השקעה חכם

אין אסטרטגיה אחת נכונה לכולם, לכל אדם יש את גורמי הסיכון האישיים שלו וכנגזרת מכך, את דרכי ההתמודדות הנכונות ביותר עבורו. כדי לבנות תמהיל נכון צריך לקחת בחשבון גורמים רבים כמו טווח הזמן של ההשקעה, כמה סיכון אתם מוכנים לקחת על הכסף שלכם ומה מטרת ההשקעה בכלל.

בניית תמהיל השקעות נכון ותואם לצרכים שלכם הוא לא דבר טריוויאלי. חשוב להימנע מטרנדים או משמועות למיניהן.  בניית תמהיל כזה עדיף לעשות עם מומחים שיודעים לנתח ולחשב נכון עבורכם את השקלול בין כל גורמי הסיכון האלו ואת דרכי ההתמודדות איתם.

הישארו מעודכנים

אנו בוחנים את מכלול הנכסים בצורה מקיפה ומקצועית ובונים את אסטרטגיית ההשקעה
המתאימה ביותר לצרכי הלקוח. בחינה שוטפת של תיק הנכסים יחד עם ניהול הסיכונים ובחינת המוצרים
נעשית באופן קפדני ע״י צוות מומחים.

אנו בעלי ניסיון ומומחיות רבה בתחום הפיננסים ומעניקים ליווי ופיקוח עבור לקוחותינו:

  1. בניית אסטרטגיית השקעות בהתאמה לצרכי התא המשפחתי.
  2. יישום התוכנית תוך בחינת העלויות והקפדה בבחירת מנהלי ההשקעות המטפלים בכספי לקוחותינו.
  3. כחלק מניהול המעקב אנו שולחים דוחות תקופתיים עם תמונת מצב עדכנית.
  4. ביצוע התאמות בתוכנית ע״פ שינויים בצרכי הלקוח והתאמת המוצרים למצב השוק ולרגולציה.
  5. אנו מקפידים בבחירת נותני השירות החיצוניים שאנו נעזרים בהם כגון:
    יועצי מס ורו״ח, ליווי משפטי, מעבר בן דורי, חשבונות נאמנות ועוד.

Sparta Capital

ספרטה מאמינה בראייה של כל אדם וצרכיו הפרטיים ומתאימה לו את החבילה המקצועית ביותר. ספרטה היא לא לכל אחד: לא מבטיחים תשואה, מבטיחים שימוש בידע הכי רחב שקיים בשוק והתאמה שלו לצרכים שלך. ספרטה מביאה ידע ומקצוענות שהיו בעבר שמורים ללקוחות מוסדיים ומנגישה אותה ללקוחותיה. לספרטה איכפת מהלקוח, הוא לא עוד תיק.

דילוג לתוכן