מהו סיכון שוק ואיך להתמודד איתו כמשקיע פרטי או כשיר?

מהו סיכון שוק? כמשקיעים פרטיים או כשירים אתם ודאי יודעים שהשקעה בשוק ההון היא דרך מצוינת להגדיל את החסכונות שלך ושל המשפחה שלך לאורך זמן. עם זאת, חשוב להיות מודעים לסיכונים הכרוכים בכך. בסדרת המאמרים הקרובה נדון ב-7 סיכונים מהותיים בהשקעות בשוק ההון ונפרט את הדרכים להתמודד איתם. היום, נתמקד בראשון שבהם, שהוא סיכון שוק (Market Risk) וכיצד להתמודד איתו.

שוק ההון ידוע בתנודתיות שלו.  כלומר, ערך ההשקעות יכול לעלות ולרדת באופן משמעותי בתקופת זמן קצרה. גורמים רבים משפיעים על השוק – אירועים כלכליים ופוליטיים, שינוי ריבית, תנודות בשערי מט״ח ועוד.

ללא הבנה מעמיקה של הסיכונים הכרוכים בהשקעה ייתכן שתחשוף את עצמך להפסדים משמעותיים מאוד ולעיתים בפרק זמן קצר מאוד.  לעתים, הטעויות נעשות מתוך לחץ וחוסר יכולת להכיל את רמת הסיכון.

מטרת המאמר היא לצייד אותך בידע ובכלים הדרושים לקבלת החלטות מושכלות יותר וניהול סיכונים יעיל.

הגורמים העיקריים לסיכון שוק (Market Risk)

סיכון שוק הוא הסיכון הפוטנציאלי להפסדים בתיק כתוצאה משינויים כלליים בשוק. גורמים רבים יכולים לתרום לסיכון, כגון:

תקופת מיתון כלכלי

: תקופות מיתון מובילות באופן תמידי לירידה בביקוש למוצרים ושירותים. זהו תהליך טבעי שמגיע כתוצאה מתקופת שפל כלכלי, לא משנה הסיבה ממנה נובע השפל. תקופות כאלו עלולות לפגוע ברווחים של חברות רבות במשק הנמצא בתקופת מיתון. כפועל יוצא, לגרום לירידה בשערי המניות ובהשקעות שלנו באותו שוק.

אירועים פוליטיים:

מתקופת בחירות סטנדרטיות במקרה הטוב ועד הפיכות פוליטיות או מלחמות במקרה הגרוע. אירועים כאלו אלו יוצרים ברוב המקרים תקופה של אי וודאות מוחלט בשוק המניות המקומי. לעיתים, התוצאה היא קיפאון ותנודתיות נמוכה יחסית, השוק לא ממש ״תופס כיוון״ ברור ומשמעותי. במקרים קיצוניים יותר, תקופות כאלו מובילות לתנודתיות גבוהה מאוד ואף לירידות קיצוניות בשוק המניות.  דבר שמשפיע באופן ישיר על תיק ההשקעות שלנו.

שינויים בריבית:

בזמן עלייה בסביבת הריבית בשוק מסוים, נוצרת האטה בפעילות הכלכלית של המשק. התוצאה – פגיעה ברווחיות החברות הפועלות באותו שוק וירידה של שערי המניות. לעומת זאת, הורדה בשיעורי הריבית עשויה להוביל לתוצאה ההפוכה. האצה בפעילות הכלכלית, עליית הרווחיות של חברות ועליה בשערי המניות.

אסונות טבע:

רעידות אדמה, הוריקנים או שיטפונות, מביאים איתם נזקים עצומים בנפש, ברכוש, בתשתיות ובעסקים. תוצאות הרסניות כאלו מובילות לקיפאון בשוק המקומי. לרוב, האטה כלכלית לתקופה ואף ירידות בשערי המניות – מה שמשפיע על המשקיעים באופן ישיר.

שינויים בשערי המטבע:

כששוק מסוים חווה ירידה בשווי המטבע המקומי, ביחס למטבעות זרים, חלה התייקרות על הייבוא. כתוצאה מכך חברות חוות ירידה ברווחים ושערי המניות צונחים כלפי מטה.

חשוב להבין שסיכון שוק משפיע באופן ישיר על כל משקיע. זאת  ללא קשר לסוג ההשקעות שלו או לכמות ההון שלו. כששוק יורד, כולם נפגעים, בעיקר אם מדובר בשוק מרכזי כגון ארה״ב. משקיעים שאוחזים בתיק השקעות ריכוזי בשוק מסוים, חשופים הרבה יותר לסיכון שוק מאשר משקיעים המחזיקים בתיק השקעות מבוזר ומגוון יותר.

בנוסף לכל הגורמים המעלים את סיכון השוק, רגשות המשקיעים משפיעים מאוד על השוק באופן כללי. משקיעים אופטימיים שחוזים שהמצב ישתפר, עשויים לשלם יותר עבור מניות – מה שיוביל לעלייה. לעומתם, משקיעים פסימיים יותר שמעריכים שהמצב רק ידרדר, ישאפו להוציא את הכסף שלהם לשווקים אחרים. הם יהיו מוכנים למכור מניות במחירים הרבה יותר נמוכים מהשווי האמיתי שלהם – וכך לגרום לירידת שערי המניות.

דרכי התמודדות עיקריות עם סיכון שוק

כפי שכבר הזכרנו קודם לכן – סיכון שוק הוא סיכון בלתי נמנע. אי אפשר להימנע ממנו לחלוטין באף דרך. יחד עם זאת, כמובן שישנן לא מעט דרכים להתמודד עם סיכון שוק ולצמצם ככל האפשר את ההשפעה שלו על תנודתיות התיק שלך.

נקודת המוצא שלנו כמשקיעים חייבת להיות שתנודות בספינה לא צריכות להעיף אותנו ממנה. אם שוק ספציפי נפגע בצורה קשה מסיבה כלשהי הדבר לא אמור להשפיע על תיק ההשקעות שלנו באופן דרסטי. גישה כזו תחזק אותנו גם ברמה המנטלית. כשאנחנו מצליחים להכיל ירידות בשוק ולעבור אותן מבלי לעשות טעויות, זהו המפתח לגדילת ההון שלנו לאורך השנים.

פיזור השקעות

אחת מדרכי ההתמודדות היעילות ביותר אל מול סיכון שוק היא פיזור ההשקעות במגוון נכסים.  במקום ליצור ריכוזיות בשוק מסוים נוכל לפזר את הסכום המושקע שלנו בצורה מבוזרת. נשקיע במניות ואגרות חוב, נדל״ן במדינות שונות וסחורות כמו זהב או נפט.

כך, ירידה בשוק המניות לא תשפיע על 100% מהתיק שלנו כיוון ששאר הנכסים מגיבים אחרת לכל אחד מגורמי הסיכון. לדוגמה, בעוד שוק המניות יורד בתקופה של מיתון, אגרות החוב נוטות לעלות בתקופות כאלו. כך אנו יוצרים מצב בו תיק ההשקעות שלנו מאוזן ואנו מצמצמים את הסיכון להפסדים משמעותיים.

השקעה לטווח ארוך

דרך מעולה נוספת להתמודד עם סיכון שוק היא השקעה לטווח ארוך – לאורך המון שנים. ככל שההשקעה שלך מתוכננת לטווח ארוך יותר, כך תיק ההשקעות פחות חשוף לשינויים קיצוניים הקורים לרוב בטווחי זמן קצרים. בסופו של דבר, לאורך עשרות שנים, שוק המניות נוטה לעלות – למרות שלעיתים ישנן מעידות קצרות טווח וירידות חדות, שוק ההון יודע לתקן.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שגם אם עכשיו נראה לנו שאנחנו נעמוד בשינויים קיצוניים בשוק ובירידות חדות – בפועל, כשקורים דברים כאלו (והם קרו ועוד יקרו), לא תמיד באמת נוכל לעמוד בכך ונבצע טעויות שיכול לקחת המון שנים לתקן. לכן, מומלץ מאוד לא להסתמך אך ורק על דרך ההתמודדות הזו ולהגיד את המשפט הישראלי ביותר שיש: ״יהיה בסדר״. חשוב להבין שאתם אמנם משקיעים לטווח ארוך, אך יש גם להגן על התיק שלכם באמצעות פיזור ההשקעות כמו שכתבנו קודם.

בניית תמהיל נכון לתיק ההשקעות שלכם

תמהיל השקעות נכון שנבנה ע״י מומחה, ייקח בחשבון את כל גורמי הסיכון הרלוונטיים לטווח הקצר והארוך. בנוסף, הוא ייקח בחשבון את רמת הסיכון אותה אתם יכולים לשאת וידאג לפיזור השקעות במגוון שווקים ונכסים שונים. לסיכום,  תכנון פיננסי מותאם אישית מומלץ על מנת להימנע מהלחץ המאפיין תקופות בהן יש תנודתיות בשוק.

כך, בתקופות שבהן יש תנודות קשות יותר של השוק – התיק שלכם עשוי להקטין את התנודתיות שלו. הפיזור בין השווקים והמוצרים יכסה אחד על השני מה שיגרום לתיק שלכם לעלות לאורך זמן עם כמה שפחות לחצים אישים משינוי במוצר או שוק ספציפי.

הישארו מעודכנים

אנו בוחנים את מכלול הנכסים בצורה מקיפה ומקצועית ובונים את אסטרטגיית ההשקעה
המתאימה ביותר לצרכי הלקוח. בחינה שוטפת של תיק הנכסים יחד עם ניהול הסיכונים ובחינת המוצרים
נעשית באופן קפדני ע״י צוות מומחים.

אנו בעלי ניסיון ומומחיות רבה בתחום הפיננסים ומעניקים ליווי ופיקוח עבור לקוחותינו:

  1. בניית אסטרטגיית השקעות בהתאמה לצרכי התא המשפחתי.
  2. יישום התוכנית תוך בחינת העלויות והקפדה בבחירת מנהלי ההשקעות המטפלים בכספי לקוחותינו.
  3. כחלק מניהול המעקב אנו שולחים דוחות תקופתיים עם תמונת מצב עדכנית.
  4. ביצוע התאמות בתוכנית ע״פ שינויים בצרכי הלקוח והתאמת המוצרים למצב השוק ולרגולציה.
  5. אנו מקפידים בבחירת נותני השירות החיצוניים שאנו נעזרים בהם כגון:
    יועצי מס ורו״ח, ליווי משפטי, מעבר בן דורי, חשבונות נאמנות ועוד.

Sparta Capital

ספרטה מאמינה בראייה של כל אדם וצרכיו הפרטיים ומתאימה לו את החבילה המקצועית ביותר. ספרטה היא לא לכל אחד: לא מבטיחים תשואה, מבטיחים שימוש בידע הכי רחב שקיים בשוק והתאמה שלו לצרכים שלך. ספרטה מביאה ידע ומקצוענות שהיו בעבר שמורים ללקוחות מוסדיים ומנגישה אותה ללקוחותיה. לספרטה איכפת מהלקוח, הוא לא עוד תיק.

דילוג לתוכן