מהו סיכון ספציפי ואיך להתמודד איתו כמשקיע פרטי או כשיר?

מהו סיכון ספציפי? זהו המאמר השני (מתוך 7) בסדרת המאמרים שלנו על גורמי סיכון מהותיים בהשקעות וכיצד להתמודד איתם. המאמר הראשון בסדרה עסק בסיכון שוק ואותו ניתן לקרוא בלחיצה כאן.

משקיעים פרטיים ומשקיעים כשירים תמיד יסכימו על דבר אחד. השקעה בשוק ההון היא דרך מצוינת להגדיל את החסכונות לאורך זמן. עם זאת, נדרשת מודעות לסיכונים הכרוכים בכך. היום, נתמקד בסיכון ספציפי (Specific Risk) וכיצד להתמודד איתו.

סיכון ספציפי נובע מגורמים ייחודיים לחברה או לענף מסוים, מבלי קשר לתנודות הכלליות הקורות בשוק. הגורמים האלו כוללים למשל חדשות שליליות על חברה ספציפית, או על תחום מסוים באופן כללי. שינויים בצוות ההנהלה של החברה, תחרות גוברת בענף שפוגעת ברווחיות, שינויים רגולטוריים וכד׳. מנגד יכולה להיות גם השפעה חיובית במידה והחדשות בענף או בחברה מסוימת הן חיוביות.

השפעת סיכון ספציפי עלולה להיות משמעותית, גם על החברות הגדולות ביותר במשק. סיכון מסוג זה יגרמו לרוב לירידה חדה מאוד במחיר המנייה של החברה. כתוצאה מכך להפסד משמעותי למשקיעים בחברה או בענף הספציפי בו היא נמצאת. זה קורה גם אם הם לא משקיעים בה באופן ישיר.

הבנה מעמיקה של גורמי סיכון ספציפיים והטמעת אסטרטגיות גידור והגנה יעילות הן בגדר חובה לכל משקיע ששואף להגן על תיק ההשקעות שלו ולשפר את הסיכויים לגדילת התיק לאורך השנים.

מטרת המאמר היא לצייד אותך בידע ובכלים הדרושים לקבלת החלטות מושכלות וניהול הסיכונים בצורה יעילה.  ממש כמו שאנחנו עושים עם כל לקוח כאן בספרטה קפיטל.

הגורמים העיקריים לסיכון ספציפי (Specific Risk)

כאמור, סיכון ספצי הוא סיכון שנובע מגורמים המשפיעים על חברה או ענף מסוים. זאת,  ללא קשר לתנודות בשוק הכללי. גורמים אלו יכולים לכלול:

חדשות שליליות:

מדובר בחדשות שמתפרסמות על חברה ספציפית.  דיווחים על ירידה ברווחים, גל פיטורי עובדים, תביעות משפטיות, פיתוח מוצרים כושלים או סקנדלים ושחיתויות. חדשות כאלו עתידות להוביל לירידה (ולעיתים אף צניחה משמעותית) במחיר המנייה של החברה. אותו דבר לגבי ענף מסוים. אם מתפרסמות חדשות ותחזיות שליליות על ענף מסוים  לדוגמה ירידה ברווחים של חברות מאותו ענף. סביר להניח שחברות נוספות מאותו ענף (גם כאלו שלא ירדו ברווחים) יפגעו ומחיר המניה שלהן תרד.

שינויים בניהול:

במידה ומתבצע שינוי משמעותי בצוות הניהול הבכיר של החברה כמו המנכ״ל או סמנכ״ל הכספים שלה. זהו שינוי שיכול להביא עימו חוסר וודאות בקרב המשקיעים.  בעיקר אם הסיבה לא נראית לעין. לרוב, לאחר שינוי כזה, נוצר באזז כלשהו סביב החברה הכולל כתבות וראיונות סביב השינוי.  ובהתאם לפרסומים, קיים סיכוי שאמון המשקיעים בחברה ייפגע – וכתוצאה מכך מחיר המניה ירד.

תחרות גוברת:

כאשר חברה מסוימת חווה תחרות גוברת מחברות אחרות בתחומה והדוחות מראים שהרווחיות שלה נפגעת בעקבות התחרות הגוברת – מחיר המניה שלה בסבירות גבוהה מאוד, ירד. יחד עם זאת, בהרבה מהמקרים כשדבר כזה קורה, הענף בו פועלת החברה עשוי לעלות.

גורמי סיכון ספציפיים משפיעים משמעותית על ערך ההשקעה שלכם בחברה מסוימת. שכן כל תנודה כזו או אחרת במחיר המניה משפיע על תיק המניות שלכם מהותית. כתוצאה מכך, לפני השקעה בחברה או ענף ספציפיים, קריטי לבצע מחקר מעמיק, לנתח ולהבין את הסיכונים הכרוכים בהשקעה כזו. רק לאחר מכן להחליט האם אנחנו חיים איתן בשלום ונישן בשקט בלילה.

דרכי התמודדות עיקריות עם סיכון ספציפי

ניתוח יסודי: לפני השקעה בחברה כלשהי, חשוב לבצע ניתוח יסודי של החברה ולנתח את הסיכונים הספציפיים הכרוכים בכך. ניתוח זה צריך לכלול בחינת הדוחות הכספיים, הנהלתה, תחרותיותה והתעשייה בה היא פועלת.

סיכון ספציפי יכול להשפיע על חברות קטנות וגדולות ועל ענפים גדולים ומרכזיים במשק. יחד עם זאת, חשוב לציין שלרוב, ענפים תחרותיים יותר יהיו חשופים יותר לסיכון ספציפי מאשר ענפים פחות תחרותיים או חדשים בתחום. כמו כן, חברות גדולות יכולות ״לספוג״ יותר מאשר חברות קטנות.

כדי לצמצם עד כמה שאפשר את רמת הסיכון הספציפי אלו דרכי ההתמודדות שאנחנו מציעים לכם. אנחנו כמובן מיישמים אותן גם אצלנו עם כל משקיע ומשקיע:

פיזור השקעות בין חברות וענפים

דרך יעילה להתמודד עם סיכון ספציפי היא לפזר את ההשקעות שלכם בין חברות שונות ואף בענפים שונים. המטרה – למנוע מתיק ההשקעות שלכם להכיל ריכוז כספים על חברה או ענף ספציפיים. כך, במידה וענף או חברה  נפגעים, תיק ההשקעות שלכם יכול לספוג זאת בסבלנות.  תיקון השוק יקרה בטווח הארוך.

סיבה נוספת לעשות זאת היא מכיוון שירידה של חברה מסוימת, עשויה להיות תוצאה של עלייה של חברה אחרת מאותו ענף – בין אם בעקבות חדשות שליליות או פרסום דוחות הרווחיות שמעלים את קרנה של חברה אחת על פני האחרת ,[בקרנות גידור משתמשים בשיטה זו ליצירת רווח וניטרול סיכוני ענף השקעה אסטרטגית (long , short)]

ניתוח יסודי לפני כניסה להשקעה

דרך ההתמודדות הזו נכונה תמיד, אין ספק – אך על אחת כמה וכמה כשמדובר על השקעה בחברה או ענף ספציפיים. ישנם עשרות גורמים המשפיעים על פוטנציאל עתידי של חברה ועל השווי הנוכחי שלה (והאם הוא תואם את מחיר המנייה), גורמים אותם חובה לנתח לפני כניסה להשקעה.

מעבר על הדוחות הכספיים של החברה, מחקר על חברי ההנהלה שלה, התעשייה בה היא פועלת והתחרותיות בסביבתה – אלו רק חלק מהדברים שחובה עליכם לבדוק לפני ההחלטה להשקיע. כמובן, שאנו ממליצים לערוך מחקר כזה באמצעות אנשי מקצוע.

מעקב אחר התפתחויות בחברות ובענפים

אמנם זה יכול להישמע כמו דרך התמודדות מובנית מאליה – אך תאמינו לנו שלא כך הדבר. חשוב מאוד שיהיה מטעמכם מישהו שנמצא ״על הדברים״ באופן כמה שיותר תכוף, שמתעדכן, חי ונושם את תחומי ההשקעות השונים ושיודע לנתח ולזהות סיכונים בחברות ספציפיות ובענפים שונים מוקדם ככל האפשר על מנת להגן עליכם.

בניית תמהיל השקעה בחברות וענפים ספציפיים

תמהיל השקעות בחברות וענפים הוא אינו דבר של מה בכך, אסור להתבסס על ״שמועות״ או ״טרנדים״ כאלו ואחרים (תשאלו את מי שהשקיע בטסלה בשיא שלה). החלטה על השקעות מסוג זה עדיף שייעשו לאחר התייעצות עם מומחה, שיודע לחשב עבורכם את כל גורמי הסיכון הרלוונטיים, לטווח הקצר והארוך. בנוסף, ייקח בחשבון את רמת הסיכון אותה אתם יכולים לשאת, יחד עם פיזור השקעות במגוון חברות וענפים שונים.

כך, בתקופות תנודיות וקשות יותר של אותן חברות וענפים – התיק שלכם ישמור על הערך שלו ואולי אפילו עשוי לגדול, פשוט כי ניהלתם אותו נכון.

הישארו מעודכנים

אנו בוחנים את מכלול הנכסים בצורה מקיפה ומקצועית ובונים את אסטרטגיית ההשקעה
המתאימה ביותר לצרכי הלקוח. בחינה שוטפת של תיק הנכסים יחד עם ניהול הסיכונים ובחינת המוצרים
נעשית באופן קפדני ע״י צוות מומחים.

אנו בעלי ניסיון ומומחיות רבה בתחום הפיננסים ומעניקים ליווי ופיקוח עבור לקוחותינו:

  1. בניית אסטרטגיית השקעות בהתאמה לצרכי התא המשפחתי.
  2. יישום התוכנית תוך בחינת העלויות והקפדה בבחירת מנהלי ההשקעות המטפלים בכספי לקוחותינו.
  3. כחלק מניהול המעקב אנו שולחים דוחות תקופתיים עם תמונת מצב עדכנית.
  4. ביצוע התאמות בתוכנית ע״פ שינויים בצרכי הלקוח והתאמת המוצרים למצב השוק ולרגולציה.
  5. אנו מקפידים בבחירת נותני השירות החיצוניים שאנו נעזרים בהם כגון:
    יועצי מס ורו״ח, ליווי משפטי, מעבר בן דורי, חשבונות נאמנות ועוד.

Sparta Capital

ספרטה מאמינה בראייה של כל אדם וצרכיו הפרטיים ומתאימה לו את החבילה המקצועית ביותר. ספרטה היא לא לכל אחד: לא מבטיחים תשואה, מבטיחים שימוש בידע הכי רחב שקיים בשוק והתאמה שלו לצרכים שלך. ספרטה מביאה ידע ומקצוענות שהיו בעבר שמורים ללקוחות מוסדיים ומנגישה אותה ללקוחותיה. לספרטה איכפת מהלקוח, הוא לא עוד תיק.

דילוג לתוכן